Fans maken

Fans maken van je klanten. Dat voelt misschien niet direct bijzonder, maar dat is het wel. Een klant blijft gewoon een klant als jij niet dat extra stapje zet.

Als j jouwe klant verrast, ze iets geeft wat ze niet verwacht, dan maak je het verschil. En dat doe ik ook in voor mijn klanten.

Mijn geheim? De kracht van een kaart…. een gewone ansichtkaart.

Combineer online en offline: dat is de basis voor het maken van fans

Lig je onder de brievenbus?!

Zoals je misschien weet of hebt gelezen via mijn socials ben ik groot fan van het Londens kunstenaarsduo Gilbert & George.

Toen ik 18 jaar was, zag ik in Het Stedelijk Museum Amsterdam mijn eerste expositie van G&G. Ik was onder de indruk van hun enorme kunstwerken. En ik kocht hun boek (de eerste van zovelen). The rest is history.

Ik vloog/vlieg de hele wereld over om de kunstwerken, exposities en talks van deze kunstenaars te zien. Want als echte fan wil ik niks missen.

Inmiddels vraag ik me wel af wie fan is van wie. Ik vertel je hoe dat is ontstaan. Na een volle boekenkast met kunstboeken en meerdere bezoekjes aan Londen, durfde ik eindelijk aan te bellen. Had al 5x eerder voor de deur gestaan maar vond het te spannend om aan te bellen. 

Nee, ik ben geen stalker, hun adres staat in hun boeken.

Dus, ik belde aan en mijn zoon maakte een foto, omdat moment vast te leggen. Niemand deed open. Zo jammer. Maar ik had gelukkig de foto nog en stuurde die als kaart naar G&G. Een week later, vraag me niet waarom, realiseerde ik me dat ik bij nummer 8 had aangebeld en niet bij nummer 12. Serieus! Dus, opnieuw die kaart gestuurd en door de foto de tekst “haha, wrong door”. Ik denk dat ze die humor konden waarderen en 3 weken later kreeg ik een kaart. Een handgeschreven kaart in een handgeschreven envelop. Sinds die eerste keer krijg ik elke week een nieuwe kunstkaart en ben ik ruim de 100 gepasseerd. En dit is niet door een marketing afdeling gedaan, is geen funnel, maar echte post. Ik lig nog steeds elke week onder de brievenbus en word er nog steeds heel blij van. Want zij zien mij… zie jij jouw klant echt?

Uiteraard stuur ik ze ook kaarten en zelfs pakketjes met Hollands lekkers. Maar je kunt je haast de vraag stellen wie nu fan is van wie.

Het mooiste was dat ik nu word uitgenodigd als er een nieuwe expositie is in hun eigen museum in Londen. En ik ben al een paar keer in hun studio/huis geweest. En heb een upgrade gemaakt van ‘biggest G&G fan in the world’ naar ‘a good friend from Holland’ als ze me voorstellen.

Het is een lang verhaal om je te laten zien wat de kracht van een kaart is. Door het sturen van die ene kaart krijg ik post (wat inmiddels is uitgegroeid tot een unieke verzameling) en weten ze wie ik ben. Die wereldberoemde kunstenaars denken elke week aan mij. Hoe zou het zijn als jouw klanten ook fans worden? Echte fans. En alles wat je lanceert willen kopen? En dat ze overal waar ze komen over jou en je bedrijf vertellen.

Deze kaarten horen bij thema 4:
fans maken

meer klanten = meer fans

Als jouw website goed vindbaar is, betekent dat meer klanten en dus meer omzet.

Maar het is vooral de plek waar jij jouw unieke verhaal kunt vertellen. Zodat jouw ideale klant leest waarom ze toch echt met jou in zee moet gaan. Of jouw product moet kopen.

De eerste stap om van jouw klanten fans te maken. Zodat ze vaker terugkomen op je website. En alles wat je lanceert willen kopen.

Hoe doe je dat? Door online en offline te combineren. Maak van je geautomatiseerde funnel een unieke funnel. Die anders is dan de rest. En hierdoor opvalt tussen alle andere mailtjes in de mailbox van je klant.

Maar echt opvallen doe je door offline concepten te bedenken. Stuur een kaart naar je klant. Tijdens een traject, met bijvoorbeeld een compliment of een extra tip. Heeft ze een product verkocht? Hoe pak je het in en hoe verstuur je het? Past dat bij jouw merk? Ik bestelde een jurk, online. Ik kreeg een grote bruine doos zonder leuke sluitsticker. Na openen zag ik als eerste het retourformulier en daaronder in een plastic zak de jurk. Niks geen beleving. De doos is retour gegaan.

Wat werkt wel? Een online funnel na een bestelling die niet alleen de feitelijke informatie vermeldt, maar ook een stukje storytelling. De doos, en alles erop en erin, moet jouw merk ademen. Zijn. Want dan wordt jouw klant fan. En kun jij je fanclub beginnen. 

veelgestelde vragen

Voor een korte vraag mag je me altijd een mailtje sturen: info@daniellemuit.nl. Heb je me langer nodig? Huur dan mijn koppie via Het Communicatiekwartje

Geen stress, via deze link ga je naar een pagina waar alle kaarten staan.

Helemaal leuk. Stuur me een berichtje via info@daniellemuit.nl of bel 06 266 58 755