Communicatie
Communicatie is een heel breed begrip. En betekent voor iedereen net iets anders. Maar. Als ondernemer betekent het praten met en tegen je klant. Je wilt niet alleen jouw verhaal, jouw informatie delen. Nee, je wilt een band opbouwen, een relatie, zodat je niet alleen aan het zenden bent. Maar echt aan het communiceren.
Vertel altijd je eigen verhaal. alleen dan ben je authentiek en uniek.
Communicatie betekent...
Wat betekent communicatie letterlijk?
Communicatie is het proces waarbij informatie, ideeën, gedachten of gevoelens worden uitgewisseld tussen mensen, groepen of zelfs machines. Het doel van communicatie is om een bepaalde boodschap over te brengen, zodat de ontvanger deze begrijpt zoals de zender hem bedoelt.
Er zijn verschillende vormen van communicatie:
- verbale communicatie (spreken en luisteren)
- non-verbale communicatie (lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen)
- geschreven communicatie (zoals e-mails, brieven en berichten).
Deze kaarten horen bij thema 3:
communicatie
Wat zijn de belangrijkste pijlers als we het hebben over communicatie:
Zender en ontvanger
Communicatie begint bij een zender (jij wilt een boodschap overbrengen vanuit de bedrijf) en eindigt bij een ontvanger (jouw klant die de boodschap ontvangt). Beide partijen hebben invloed op hoe goed de boodschap overkomt.Boodschap
De boodschap is de kern van je communicatie. Dit kan informatie, een mening of een oproep tot actie zijn (een CTA). De manier waarop je jouw boodschap formuleert, bepaalt voor een groot deel hoe goed deze overkomt.Medium of kanaal
Dit is het middel waarmee je jouw boodschap overdraagt. Dit kan mondeling zijn (in een gesprek of via de telefoon), schriftelijk (e-mails, brieven), visueel (video’s, afbeeldingen), of digitaal (sociale media, websites).Feedback
Dit is de reactie van jouw klant, de ontvanger van de boodschap, op jou, als zender. Feedback laat de zender weten of de boodschap goed is begrepen en kan helpen om misverstanden te voorkomen.Ruis
Dit zijn factoren die de communicatie kunnen verstoren, zoals misinterpretaties of technische storingen. Ruis kan ervoor zorgen dat de boodschap niet duidelijk overkomt.Context
Dit is de omgeving en situatie waarin de communicatie plaatsvindt. De context kan invloed hebben op hoe een boodschap wordt geïnterpreteerd en kan zelfs een andere betekenis geven aan jouw boodschap afhankelijk van de situatie.
Goede communicatie helpt misverstanden te voorkomen, samenwerkingen te verbeteren en sterke banden op te bouwen. En dat is precies wat jij wilt met jouw (potentiële) klant.
Het is overal en altijd
Communicatie, verbaal of non-verbaal, online of offline. Het is overal. En altijd. Je bent dus nooit aan het ‘niet-communiceren’ zelfs als je geen berichten plaatst, geen nieuwsbrief stuurt of naar een netwerkevent gaat.
Jouw website is altijd vindbaar. Jouw feed is altijd vindbaar. Jouw nieuwsbrieven staan in mailboxen. En jij als persoon, waar je ook komt, je communiceert.
Ben je je ervan bewust dat wie je bent en hoe je praat, een bepaald beeld en gevoel bij de ander creëert? Dus op het moment dat je bewust je boodschap communiceert, moet dat altijd overeenkomen met wie je bent en hoe je klinkt.
Neem bijvoorbeeld je pitch. Doe jij die alsof je echt tegen iemand praat, of is het een uit je hoofd geleerde tekst? Als dat zo is, probeer het de volgende keer eens anders. Ga staan en vertel je verhaal zoals je het op dat moment voelt. Wijk af van je vaste script. Vertel wat je wilt vertellen vanuit je gevoel, niet uit je hoofd. Jouw boodschap komt dan veel authentieker en duidelijker over. En je maakt echt verbinding met je luisteraar. Laat dat nou net de bedoeling zijn.
veelgestelde vragen
Voor een korte vraag mag je me altijd een mailtje sturen: info@daniellemuit.nl. Heb je me langer nodig? Huur dan mijn koppie via Het Communicatiekwartje
Geen stress, via deze link ga je naar een pagina waar alle kaarten staan.
Helemaal leuk; ik geef je graag antwoord. Stuur me een berichtje via info@daniellemuit.nl of bel 06 266 58 755