Online zichtbaar: met je eigen (liefst bewegende) koppie

Jezelf digitaal presenteren: niemand ontkomt eraan want als je niet zichtbaar bent loop je omzet of klanten mis. Ga er namelijk maar vanuit dat jouw concurrent druk bezig is met zijn online zichtbaarheid. Dus je hebt weinig keuze: het is een moetje.

Voor de meeste ondernemers lukt het nog wel om af en toe een productfoto te plaatsen. Soms op basis van een plan of contentkalender, soms gewoon zonder plan en wordt met losse flodders geschoten. Jouw online zichtbaarheid, jouw online branding, moet een doel hebben. Of meerdere. Meer volgers, meer downloads genereren, meer traffic naar je website, omzet verhogen. Doelstellingen genoeg.

Werk op basis van een plan

Als je je social media berichten gaat plaatsen volgens een plan dan komt er structuur, overzicht en niet onbelangrijk herkenning. Jouw volgers moeten jouw berichten gaan herkennen want als ze dat doen dan kom jij ook naar boven als ze een bepaalde aankoop willen gaan doen of een dienst afnemen. Je voorkomt met dit plan dat je zomaar lukraak af en toe wat berichten post. Die missen samenhang.

Vertel een verhaal

Jouw social media kanalen hebben verschillende doelgroepen en daar communiceer je dus ook niet overal hetzelfde. Stem je bericht dus af op het betreffende kanaal. Informeer op Facebook, laat jezelf zien op Instagram. Ja echt, ook op je zakelijke account is het belangrijk dat jij jezelf laat zien. Mensen kunnen namelijk kiezen uit veel winkels, merken en bedrijven. Zorg dat jij jezelf laat zien, dat mensen een bepaald gevoel bij je krijgen, dat er een band ontstaat en dat als ze willen overgaan tot een aankoop ze die bij jou doen. Plaats dus niet alleen berichten over je product of bedrijf, maar juist ook van de personen erachter. Neem ze mee en geef een inkijkje in jouw dagelijkse activiteiten. Iedereen vindt het leuk een kijkje achter de schermen te krijgen.

Bewegend beeld scoort: juist, video

Een foto van jezelf doet het goed maar wat het nog beter doet is video. Ja. Echt. Heel spannend. Maar het werkt. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik deze stap voor mezelf ook steeds aan het doorschuiven ben. Je kent het wel, druk, druk, druk en omdat dit een punt van mijn to do list is waar ik de zenuwen van krijg (alleen al bij de gedachte) blijf ik lekker doorschuiven.

Maar bedenk eens aan wat het je oplevert. Te mooi om deze kans niet te benutten. Dus. Echt. Ik ga deze week starten met mijn eerste video. Het mooiste is om bijvoorbeeld live te gaan op Instagram omdat jouw volgers daar een melding van krijgen. Maar live is eng. Dan kun je het niet overdoen. Dus. Eerste stap. Een video opnemen. Dat kun je overdoen. Maar doe het niet te vaak want dan gaat de spontaniteit eraf en dat is jammer. Het moet wel natuurlijk overkomen dus ga geen lappen tekst uit je hoofd leren, maar begin gewoon met vertellen. En neem anders een aantal korte video’s op die je uiteindelijk achter elkaar kunt plaatsen.

Doe je met mij mee? Een sprong in het digitale diepe? Een video van jezelf.

Delen:

meer zoals dit:

Download nu mijn geniale e-book

En leer al mijn geheimen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum efficitur quam vel scelerisque consectetur.