Over Danielle
Vraag aan mijn familie en vrienden om mij te omschrijven. Dan weet ik 100% zeker welke antwoorden ze geven: roze, verzamelaar van koestermomenten en Gilbert & George. En tuurlijk, ze zullen ook de meer voor de hand liggende antwoorden geven als sociaal, lief, eigenwijs, creatief en perfectionistisch. Maar de eerste drie begrippen zijn een roze draad in mijn leven. Waarbij ik mezelf echt CEO Koestermomenten kan noemen.
Want ik doe niets liever dan mooie herinneringen maken met mijn gezin, familie en vrienden. Privé, maar ook zakelijk. Vlinder, onze dochter, zei laatst tegen me: “Mam, ik weet nu al wat ik wil worden. Wat jij doet. Want als iemand doet wat ze leuk vindt, ben jij het. Je wordt blij van je werk. Je werkt voor de leukste klanten en hebt leuke afspraken.”
Ik zit niet snel zonder woorden, maar dit keer wel. En het raakte me. Ik realiseerde me dat wat zij ziet, ik voel. Hoe gaaf is dat? Dat het voor anderen heel duidelijk is, dat ik doe waar ik blij van word. Heel blij.
Daarom koos ik voor het vak Tekenen, op de middelbare school. Heb vaak gehoord dat ik een pretpakket had, want ik deed vwo en had alle talen en dus Tekenen. Het voelde ook zeker als pretpakket, maar omdat ik er oprecht blij van werd. Ik deed examen in het vak Tekenen en schilderde een hele serie over het thema ‘de kloof’. Waarin ik in een abstracte serie het begrip gespleten persoonlijkheid zichtbaar maakte. De kunstacademie in Den Haag vond mijn werk geweldig en ik werd aangenomen.
Toch heb ik gekozen voor de opleiding Vormgeving & Communicatie, omdat het commerciële denken voor mijn gevoel te ver ontwikkeld was om vier jaar lang alleen maar te schilderen. Dus misschien zat hier al iets van een ondernemersdrive in mij, terwijl ik altijd dacht dat er geen druppel ondernemersbloed door mijn lijf stroomt.
Tijdens mijn studie was door mijn keuze voor studievakken en stageplekken duidelijk met welke verf ik het liefste schilderde: als het maar met woorden te maken had. Communicatie. Niets leuker dan met letters, woorden en zinnen bezig zijn. En daarmee resultaten te behalen en doelen te bereiken.
Daarom een stage bij het Haagse communicatiebureau Winkelman en Van Hessen en het Amsterdamse reclamebureau Bruns van der Wijk. Om in de praktijk te leren van de – in mijn ogen – besten binnen het vak. In het vierde jaar sloot ik mijn studie af met de afstudeerscriptie over kinderen en merken. Na mijn afstuderen heb ik verschillende banen gehad bij communicatie- en webbureaus. Ik werkte als communicatieadviseur en (SEO) tekstschrijver. Tot 2018.
Een nieuw canvas
Ik ging verder als ondernemer. Een spannende, maar – zeker achteraf – geweldige stap. En eigenlijk was het maar een stapje, want ik schreef lekker verder. Wat ik al jaren deed. Dus zo leeg was dat canvas niet.
Ondernemen was geen hoofdstuk van mijn opvoeding. Omkijken naar anderen, die het minder hadden getroffen dan wij, wel. Het zat en zit in mijn dna. Mijn ouders die het liefst voor de hele wereld zorgen. Een prachtige eigenschap vind ik dat. En omdat ik me privé graag inzet voor een ander, vroeg ik me af hoe ik dat zakelijk ook kon doen. Hoe gaaf om waar je goed in bent en blij van wordt, in te zetten om daarmee het verschil te maken in het leven van een ander.
Teksten schrijven en strategieën bedenken voor bedrijven met een maatschappelijk hart. Voor ondernemers die de wereld een beetje leuker, mooier, grappiger, socialer of duurzamer willen maken.
Met kunst als uitgangspunt. Omdat dit je uitdaagt anders te kijken. Anders te denken. Trouw te blijven aan je eigen stijl. Anderen niet te kopiëren, want er is al zoveel eenheidsworst. Dus inspireer de ander. De inzichten die (inpak)kunstenaar Christo heeft gegeven neem ik mee. Trouw blijven aan je eigen visie. Je eigen identiteit. Geen compromissen sluiten. Niet samenwerken met geldschieters voor projecten, omdat wie betaalt bepaalt. En dat wilde hij niet. Elk kunstwerk – alles wat hij inpakte – financierde hij zelf. Door schilderijen te maken en die te verkopen. Van dat geld kon hij de enorme kunstwerken realiseren. Surrounded Islands bij Miami. Een ingepakte Rijksdag in Berlijn. Lopen over water, The Floating Piers, in het Iseomeer. Het project The Gates in Central Park New York. Waar alle wandelpaden oranje kleurden door de wapperende doeken. En zijn laatste werk: de ingepakte Arc de Triomphe in Parijs. Ik ben letterlijk de wereld over gevlogen om onderdeel te worden van zijn kunstwerken. Er onderdoor te lopen. Het aan te raken. Eroverheen te lopen. Elk kunstwerk dat slechts tijdens een bepaalde periode van hooguit een aantal weken te bewonderen was.
Christo pakte alles in. Ik leer jou de kunst van uitpakken. Door de juiste woorden en zinnen te geven aan je verhaal. Jouw verhaal. Jouw merkverhaal. Offline en online.
Want die combinatie is jouw goud.
Want in een wereld die steeds meer online is ingericht, kies ik bewust voor offline. Want hoe leuk is het om echte post te krijgen? Ik krijg al 100 weken (september 2024) lang, elke week een gesigneerde en handgeschreven kunstkaart van Gilbert & George. Het kunstenaarsduo uit Londen. Met sinds vorig jaar een eigen gerealiseerd museum in hun achtertuin. Ze staan bekend om hun unieke en vaak provocerende kunst, als grote felgekleurde fotocollages. In veel schilderijen zijn hun eigen foto’s te zien; als een soort ‘Levende kunstwerken’.
Na het afronden van de kunstacademie stonden ze als levende kunstwerken in musea en galeries te zingen. Geschminkt met bronzen verf, gekleed in een driedelig pak. Zo zijn ze nog steeds te herkennen; zonder schmink maar in pak. De mannen van in de 80. Nog steeds actief. Nog steeds taboedoorbrekend. Als je ze ziet lopen, praten, bewegen, zie je een kunstwerk. Gilbert & George zijn een merk. Een consistent merk. Gebouwd rondom hun persoonlijkheden en kunststijl.
Ik ben fan. In vwo 5 zag ik in het Stedelijk Museum Amsterdam hun – voor mij eerste – expositie. En elke week word ik meer fan, door de handgeschreven kaartjes. Je vraagt je haast af: “wie is fan van wie?”
Inmiddels ben ik al meerdere keren in hun Londense studio geweest. The place where the magic happens. En ik was daar. Wauw.